Els rostres del mite. Història gràfica de "Los últimos de Filipinas".

Del 6 de juny al 11 de juliol de 2003.
Ramón Buades Tormo. Un carletí a Baler.

Ramón Buades Tormo va nàixer i morí a Carlet. Llaurador de professió, li va tocar viure per casualitat, un dels capítols més apassionants de la Guerra de Filipines. La qual va ser considerada la més gallarda defensa d’un lloc comprovada en la história militar, segons contava el Brigadier general de l’O.S. Army, el va convertir en un heroi nacional.

Buades i els seus companys del Batalló de Caçadors Expedicionari nº2, han passat a la história amb el reconegut honor de ser “els últims de Filipines”, el símbol de la resistència, fins quasi un any després d’acabar la guerra. Mig centenar d’homes tancats en una xicoteta església, defensaren la posició assetjats tant per l’enemic com per les malalties amb tal coratge que els sitiadors els van rendir honors militars a l’abandonar la plaça.

Al tornar de nou a Carlet, el condecorat Ramón Buades, seguí sent l’home senzill que havia sigut sempre, un llaurador que recordaria els sofriments d’aquell succés que va marcar l’eix central de la seua vida.
                                            Salvador Tapia Alcover